roadtrip marokko

Hovsa – så gik der lige 10 dage. Vores ferie fløj lige pludselig afsted, og i tirsdag landede vi så hjemme i gode gamle København igen. Hold nu op en våd tungeslasker der ramte os, da vi trådte ud af lufthavnen. Formår på en eller anden måde altid komplet at glemme, hvordan vejret altså ikke nødvendigvis rejser med hjem, når en ferie slutter. Øv øv øv. Heldigvis var min søster så top sej at hente os i lufthavnen i vores bil, så vi drønede direkte hjem under dynerne og klaprede tænder.

Ferien var på alle måder SÅ vild, skøn og fuld af indtryk og oplevelser, at jeg er sikker på at jeg alle dage mest af alt lignede H.C. Andersens hund, med øjne så store som the-kopper. Et roadtrip i Marokko kan virkelig anbefales, skal jeg altså bare lige hilse at sige!

Vi havde inden vi rejste ikke planlagt vores endelige rute, men vidste kun at turen skulle starte og slutte i Marrakech. Vores roadtrip rute endte med at se sådan her ud:

Dag 1-3: Marrakech. Vi overnattede på Riad el Noujoum – se anmeldelse her

Dag 3: Over Atlas bjergene til Ait Ben Haddou (nær Ouarzazate). Vi overnattede på Kasbah Titrit (anmeldelse følger)

Dag 4-5: Dagstur til Gorges du Todgha, en smuk smal kløft mellem atlasbjergene. Vi vendte tilbage til Kasbah Titrit, hvor vi overnattede endnu en nat.

Dag 5-8: Agadir. Vi overnattede på Riu Palace Tikida Agadir. (anmeldelse følger)

Dag 8-10: Essaouira, hvor vi overnattede på Madada Mogador (anmeldelse følger)

Dag 10-11: Marrakech, på Riad Edward (anmeldelse følger)

Skulle vi have ændret noget, ville vi først og fremmest gerne have haft et par dage mere i Essaouira. Det var helt klart yndlings byen for vores begges vedkommende, og det var helt trist at køre derfra. Mens Marrakech er vild, farverig og altopslugende, er Essaouira dens mindre larmende søster, hvor by og vand mødes og det mere “ægte Marokko” træder frem.

En anden ting vi gerne ville have brugt lidt mere krudt på var Atlas bjergene. Vi kom først fra Marrakech over middag, og var nødt til at fræse igennem store dele af bjergkæden, for at nå frem til vores kasbah i Ait Ben Haddou inden det blev nat. Skulle vi tage den tur igen, skulle vi helt klart afsted fra morgenstunden, så vi kunne gøre stop undervejs og virkelig trække de bjergtagende oplevelser ind.

Agadir er ikke nogen oplevelse i sig selv, og kan bedst sammenlignes med et hvilket som helst andet turistplaget stedet i Europa, hvor både Mcdonalds og plastiksouvenirs har gjort deres indtog. Hjemmefra havde vi ikke noget ønske om at besøge byen, men endte der alligevel, da vi bogstaveligtalt havde brug for en pause. Når man, som vi gjorde her, rykker videre hver eller hver anden dag (husk på at vi hver dag også tilbagelagde mange km, og derfor fx i Agadir først ankom sidst på eftermiddagen på dag 5, og forlod byen igen kl 11 på dag 8), kan det godt være lidt hårdt. Vi var konstant på farten, og nåede hver gang kun lige at åbne vores kuffert, og når man så tilsætter alle de indtryk og oplevelser Marokko konstant byder på. Ja så bliver man altså helt træt. Derfor rykkede vi for tre dage ind i luksus, med alt hvad det indebærer af all inklusive, kolde colaer og dyp i Atlanterhavet.